Truckfabrikant Nikola Motor Company is op de beurs al 23 miljard dollar waard, terwijl het bedrijf nog geen omzet boekt.

Oprichter en CEO Trevor Milton stelt dat dat kan omdat het de aandeelhouders “niets kan schelen”.

Investeerders richten zich volgens Milton op de beperking van emissies en de grote beloften van Nikola’s technologie.

Waar concurrent Tesla zich richt op trucks met een accu wedt Nikola op brandstofcellen met waterstof.

De oplevering van de eerste waterstoftruck duurt nog maanden. Toch hebben beleggers zich al vol enthousiasme op Nikola Motor Company gestort.

De waarde van het Amerikaanse bedrijf piekte op 9 juni op 34 miljard dollar. Dat is meer dan de beurswaarde van Ford, dat dit jaar rekent op een omzet van 115 miljard dollar. En Nikola? Dat verwacht in 2020 geen enkele truck te verkopen.

Inmiddels is het aandeel van Nikola iets gezakt en is het bedrijf ruim 22 miljard dollar waard. Nog steeds een riante waardering voor een onderneming zonder omzet.

CEO en oprichter Trevor Milton zegt dat het nieuwe aandeelhouders “niets kan schelen” hoe ver in de toekomst de opleverdatum nog ligt. “Ze geven meer om de milieu-impact van waar wij mee bezigt zijn”, zegt Milton in een interview met CNBC.

'"Oh, je bent nog zes of acht maanden verwijderd van enige omzet?' Het kan ze niet schelen. Ze hebben zoiets van: 'Weet je wat? Jij verandert de wereld. Jij gaat de uitstoot meer terugbrengen dan wie dan ook waar we ooit in hebben geïnvesteerd."

Waterstof moet voor Nikola het verschil maken

De koers van Nikola werd op de beurs aangewakkerd door berichten dat het vanaf 29 juni reserveringen aanneemt voor de Badger. Dat is een pick-uptruck die concurreert met de Ford F-150 en de Tesla Cybertruck.

Het echte geld ligt voor Nikola echter bij vrachtwagencombinaties met trekker en oplegger. Ook Elon Musk heeft grote verwachtingen van vrachtwagens met een alternatieve aandrijving. Er is echter een groot verschil tussen Nikola en Tesla: waar het bedrijf van Musk kiest voor elektrische trucks gokt Milton op waterstof.

"Nikola's belangrijkste inkomstenstroom bestaat uit vrachtwagens", aldus Milton. "We kunnen ongeveer 750.000 dollar, of meer, verdienen per verkochte truck. Dat is bijna vijf keer zoveel als wat onze concurrenten per vrachtwagen verdienen. Dit komt omdat wij brandstoftechnologie die we zelf bezitten erin stoppen. Wij produceren ook de waterstof. Zo verdienen we ons geld."

Brandstofcellen met waterstof bieden volgens Nikola veel voordelen in de transportsector. Voor een elektrische vrachtwagen met een grote actieradius zijn enorme accu's nodig – en die zijn zwaar. De brandstofcel is daarom aantrekkelijker voor langere afstanden.

CNH Industrial, een fabrikant van zware trucks en landbouwmachines met merken als Iveco, Case en New Holland, investeerde eerder 100 miljoen dollar in Nikola. Sinds de notering op de Nasdaq-beurs op 4 juni – door het overnemen van een ander beursfonds – heeft CNH-I geen aandeel meer in Nikola.

Nikola heeft de eigen energietoevoer in handen

Met brandstofcellen kan Nikola zich onderscheiden ten opzichte van Tesla's oplaadnetwerk, denkt Milton.

"Het kost meer energie om waterstof te produceren dan om een elektrische vrachtwagen op te laden", aldus Milton. "Maar voordeel is het bouwen van waterstofstations langs grote snelwegen. Daar heb je makkelijke toegang tot energie en betaal je minder dan 4 cent per kilowattuur."

In Californië kan het opladen van Nikola tot 30 cent per kilowattuur bedragen, wat ongeveer overeenkomt met Tesla. Er ligt al voor 10 miljard dollar aan orders klaar, onder meer van bierbrouwer AB InBev.

"Als je de kosten van elektrisch en waterstof vergelijkt, dan is een accu in principe goedkoper als je hetzelfde tarief betaalt voor energie", zegt Milton. "Maar dat is niet zo, omdat je ook het nutsbedrijf betaalt voor de levering. Wij controleren de aanvoer van waterstof, zodat we echt goedkoop energie kunnen krijgen."

Scepsis over de torenhoge waardering van Nikola

Ondanks het optimisme zijn er genoeg mensen die sceptisch zijn over de torenhoge waardering van Nikola.

Het bedrijf is een van de populairste aandelen bij beleggingsapp Robinhood, meer nog dan General Motors of Netflix. Tegelijk staat Nikola op plek zes van aandelen waar investeerders short op gaan, aldus gegevens van S3 Partners. Dat betekent dat de investeerders speculeren op een daling in de toekomst.

"Ik denk niet dat ze er ooit in zullen slagen een wagen in massaproductie te nemen", zegt de beroemde shortseller Andrew Left tegen Business Insider. Hij omschrijft Nikola als een "wannabe Tesla".

Het bedrijf van Elon Musk komt zelf binnenkort met nieuwe aankondigingen tijdens 'Battery Day'. Daarop toont de Amerikaanse automaker volgens de geruchtenstroom baanbrekende accutechnologie.

Lees meer over elektrische vrachtwagens: